Denise Baal

Over mij

Hoi! Mijn naam is Denise. Ik ben de partner van Jan en mama van Luna aka De Kletskous. Ik ben geboren in Rotterdam en opgegroeid in Dordrecht. Sinds kort woon ik weer in Rotterdam. De stad met de mooie skyline, historisch Delfshaven, de Maastunnel en het eiland van Brienenoord. Verder heb ik een onwijze passie voor lekker eten. Alle keukens zijn wat mij betreft welkom, al blijft de Surinaamse keuken wel echt mijn favoriet. Je mag mij altijd storen voor een lekkere saoto soep, Javaanse bami, saté, slaatje, pindasoep …

Van werknemer naar ondernemer

Mijn droom om een eigen communicatiebureau te beginnen is in 2015 realiteit geworden door een inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Wat was ik trots op mijzelf; eindelijk had ik die ene stap gezet. Eindelijk zou IK gaan investeren in MIJN toekomst.

Vervolgens heb ik twee jaar lang nagedacht over een plan van aanpak. Want dat was nodig. Althans, dat is wat ik mijzelf en anderen wijsmaakte. Ik stoorde mij aan mensen die oprecht geïnteresseerd waren en me vroegen naar mijn onderneming. “Ik ben er mee bezig’ of “het is erg druk geweest”, gaf ik altijd als antwoord. Pas tijdens mijn zwangerschapsverlof drong het tot mij door: ik heb 2 jaar lang niets gedaan. De smoesjes verhulde hoe ik me eigenlijk voelde; bang voor het onbekende. Was ik dan toch niet de ondernemer waarvan ik altijd dacht dat ik het zou zijn? Moest ik niet gewoon in loondienst blijven? Gaan voor zekerheid? Kon ik het moederschap wel combineren met een eigen bedrijf?

In mijn kraamtijd kwam die ‘wilde vrouw’ in mij ineens naar boven en wist ik het ‘waarom’ weer. Ik ben mijn eigen onderneming gestart omdat ik houd van onafhankelijkheid. Ik wil iets opbouwen en kunnen nalaten. Ik wil doen waar ik van houd: anderen vooruithelpen, motiveren, kennis delen en krachten bundelen.

Female Empowerment

Yes! Steeds meer vrouwen maken net als ik diezelfde sprong in het diepe en starten hun eigen onderneming. Tegenwoordig is 1 op de 3 ondernemers vrouw. De andere 2 zijn dus van het mannelijk geslacht. Dat er minder vrouwelijke ondernemers zijn heeft trouwens niets te maken met kunde of aanleg. Uit onderzoek is naar voren gekomen dat mannen en vrouwen gemiddeld even succesvol zijn als ondernemers. Vrouwelijke ondernemers slagen er overigens vaak ook beter in dan mannen om hun bedrijf staande te houden.

Ik geloof in de kracht van de vrouwelijke ondernemer die de schouders eronder durft te zetten en met groot enthousiasme haar bedrijf wil uitbouwen en ontwikkelen. Toch valt het mij de afgelopen jaren op dat praktische overwegingen (gezin) en het aangaan van (financiële) risico’s de vrouwelijke zelfstandige ervan weerhoudt om the next step te nemen. De wil is er absoluut, maar – daar heb je het weer – die onzekerheid houdt haar tegen. Onzeker over eigen kunnen. Onzeker of klanten blijven. Onzeker. Maar is het ondernemerschap sowieso niet een onzeker vak? Dat is toch juist de kick waar we naar verlangen?

Wat ook vaak naar voren komt is dat de vrouwelijke ondernemer moeite heeft met het bepalen van haar onderscheidend vermogen, het kiezen van een heldere focus en het vertellen van een persoonlijk verhaal. Vragen als ‘Waarom doe ik wat ik doe? Wie ben ik? Welke voordelen bied ik? Waarin onderscheid ik mij van mijn concurrenten? Wat wil ik communiceren?’, blijven vaak onbeantwoord. Zonde, want als je hier antwoord op weet te geven kan je groeien. Die antwoorden vormen samen namelijk het fundament van je merkidentiteit, en daarmee de basis voor al je communicatie-uitingen. Door eenduidig te communiceren op basis van je merkidentiteit zal de doelgroep zich kunnen identificeren met jouw merk. Onderscheidend zijn is nodig, vooral in de drukke markt van vandaag de dag.

Met Buro Verbaal wil ik vrouwelijke ondernemers een hand aanreiken. Door hen te helpen om markt- en merkgeoriënteerd te gaan denken en zijn, kunnen we zorgen voor verdere ontwikkeling en groei. Samen kunnen we stappen zetten, elkaar inspireren en sterke merken creëren. Maar laten wij elkaar vooral empoweren!

Het creëren van sterke merken

Als communicatieadviseuse heb ik allerlei projecten mogen uitzetten voor verschillende ondernemingen. Van het beheren van online campagnes en het bouwen van websites tot het ontwikkelen van sterke merken en het strategisch positioneren van (startende) ondernemingen.

Uit ervaring weet ik dat de weg naar succes voor iedere onderneming begint bij een duidelijke merkidentiteit. Hetgeen wat je laat zien, zegt en doet moet in verbinding staan met wie je bent als onderneming. Mijn passie en kracht ligt bij het ontwikkelen van ijzersterke merken.