fbpx
Buro Verbaal

Trap niet in deze 6 veelvoorkomende misvattingen over branding

Wie mij volgt op social media weet dat ik elke maand als adviseur op het gebied van branding op het Ondernemersplein van de Kamer van Koophandel sta, waar ik ondernemers voorzie van branding tips. (Info. Alle ondernemers zijn welkom. Een afspraak maken is niet nodig, inloop is gratis.)

In alle gesprekken die ik tot nu toe met ondernemers heb gevoerd, hoor ik steeds weer diezelfde misvattingen over branding. Ik heb 6 misvattingen verzameld om jou ervoor te behoeden dat jij in deze valkuilen stapt.

Maar eerst, voor het geval jij je nog regelmatig afvraagt wat branding nou eigenlijk betekent, is hier een korte samenvatting:

Met branding draait het om het prikkelen van emoties. Mensen laten zien, ruiken, voelen en proeven wat jij met jouw merk wil communiceren. Hiermee raak je mensen, in hun hart, in hun onbewuste, in hun ziel. En als een merk een emotie raakt, herinneringen creëert, dan ontstaat er een band. Het maakt dat mensen zich thuis voelen en onverklaarbaar blij met je merk kunnen zijn. Investeer in die band en je hebt loyale klanten. Investeer in je loyale klanten en je hebt merkambassadeurs. Het zijn merkambassadeurs die je merk bij anderen aanbevelen, ze zijn trouw en minder prijsgevoelig. Ze zorgen voor mond-tot-mond reclame en vergroten je naamsbekendheid.

Belangrijk is dat je branding samenhangend en consequent is. Je wil tenslotte dat alle communicatie-uitingen van jouw onderneming dezelfde lijn volgen. Denk hier bijvoorbeeld aan je website, feed op Instagram, pagina op Pinterest, berichten op Facebook, blogartikelen. Maar ook je offline uitingen zoals briefpapier, visitekaarten en flyers. Al deze uitingen moeten jouw merk optimaal uitstralen. De basis hiervoor ligt bij goede branding.

Branding misvattingen

6 veelvoorkomende misvattingen over branding

1. Ik heb een merk, want ik heb een logo.

Dit hoor ik vaak, maar er is echt een verschil tussen een logo en een merk. Een merk is namelijk meer dan een logo. Het is een verwachting. Van een merk word je blij. Het voelt als thuiskomen. Je koopt het automatisch. Je wil meer en meer. Je kan een merk vergelijken met een goede vriendin. Soms zie je haar vaak, soms ook niet. Maar altijd voelt het goed en vertrouwt. Een logo is slechts onderdeel van een merk, een klein stukje van een grote puzzel (= je merk). Het is de visuele identiteit van je onderneming en het meest herkenbare element van je branding.

 

2. Ik ben maar zzp’er. Ik zal nooit een merk hebben.

In theorie heeft iedereen een merk. Hoe groot of klein je onderneming ook is. Onderscheid kan je beter maken in ‘sterke’ en ‘zwakke’ merken. Een sterk merk weet groepen mensen aan zich te binden, mensen die voor een merk door vuur en vlam gaan. Een zwak merk heeft dat dus niet en raakt niet. Zie een zwak merk meer als een goede deal. Dus, zolang jij een associatie weet op te roepen, mensen weet te raken en daarmee aan je merk weet te binden, kan ook jij als zzp’er een sterk merk hebben.

 

3. Ik ben geen onderdeel van mijn merk.

Juist wel! Jij bent jouw merk. Jouw karakter is terug te zien in je merk. En dat is alleen maar goed. Het is namelijk het karakter dat mensen onbewust aantrekkelijk vinden van een merk. Daarnaast ben JIJ het die je merk menselijk maakt. En mensen doen zaken met mensen. Een klant kiest niet op basis van de naam van een onderneming, maar meestal voor een persoon die hij vertrouwt en met wie hij graag zaken wil doen. Uiteindelijk ben jij het zelf, met je karakter, je energie en je vermogen om oprecht verbinding te maken.

 

4. Een sterk merk moet voor verschillende doelgroepen aantrekkelijk zijn.

Nee. Dit is een van de grootste misvattingen in branding. Je moet juist voor en naar iedereen gelijk zijn. Het moet duidelijk zijn wat jij aanbiedt. Het constant veranderen van je aanbod, prijs of karakter naar behoeftes van verschillende doelgroepen zorgt voor onduidelijkheid. Net als bij mensen: wij houden niet van kameleons of meewaaiers. We houden van mensen die duidelijk zijn en durven te zijn wie ze zijn. Mensen die steeds veranderen van karakter vinden we eng en zien wij als onveiligheid. En dan is de natuurlijke reactie van mensen: afstand houden! Dat wil je absoluut voorkomen. Richt je met je merk op 1 specifiek doelgroep en misschien 1 communicatiedoelgroep (deze groepen kunnen verschillend zijn).

 

5. Mensen zijn niet geïnteresseerd in mijn merkverhaal.

Jawel! Wist je dat ons brein zo is ingesteld dat we alleen een betekenisvolle verbinding aangaan met een merk wanneer het echte verhaal erachter ons raakt? Mooie verzonnen marketingverhalen werken dus niet. Dit betekent dat jij alleen met jouw echte verhaal verbinding met je ideale klant kan maken. Focus je dus op truthtelling. Vertel alleen nog maar ongefilterde verhalen. Durf een statement in te nemen. Hoe eng, open, eerlijk, kwetsbaar of lief het ook is. Het gaat ervoor zorgen dat de juiste mensen op je pad komen.

 

6. Ik ben nog starter. Branding is nu nog niet belangrijk.

Uhhhm … juist in deze fase van ondernemen is branding belangrijk. Branding is namelijk het fundament van je merk. Hierop baseer jij al je andere keuzes (ook niet branding gerelateerde beslissingen!). Branding geeft jou als ondernemer namelijk meer focus in je inspanningen en maakt duidelijk welke stappen genomen moeten worden om een sterk merk te krijgen. Hiermee wachten is net zo inefficiënt als eerst douchen daarna sporten …

 

Ben je er nog niet aan begonnen en wil jij op een laagdrempelige manier aan de slag met je branding? Download hier dan mijn gratis werkboek ‘In 8 stappen naar een helder merk-DNA’. Je gaat onder ander aan de slag met je merkverhaal, merkwaarden en onderscheidend vermogen.

Wil je ergens anders hulp bij? Met mij samenwerken? Of heb jij een goed idee, maar vind je het lastig om dit uit te werken? Soms is een klankbord en een luisterend oor net dat ene wat je nodig hebt. Online of onder genot van een kop koffie of thee denk ik graag met je mee. Dus aarzel niet contact met mij op te nemen.