Merkstrategie.

Consumenten kiezen steeds bewuster. Ze gaan voor authentieke merken, willen iets extra’s en kiezen steeds vaker ervaring boven prijs. Oftewel,mensen zijn bereid om meer te betalen voor een product of dienst of af te reizen naar die ene winkel een stuk verderop. Jij wil die ene winkel hebben. Maar hoe krijg je die?

Door onderscheidend durven te zijn & te ondernemen vanuit het hart. Ingrediënten als een authentieke waarde, een onderscheidende boodschap, een belanghebbend publiek en een effectief medium zijn hiervoor nodig. Branding geeft invulling aan deze ingrediënten en is key bij het bouwen van een sterk merk. In de volgende stappen leg ik je precies uit hoe wij dat samen gaan doen.

Hoe gaaf zou het zijn ...

Als jij die ene winkel zou hebben; een bloeiende onderneming met alleen nog maar producten/diensten die jij echt wil aanbieden. Een onderneming met een goed doordachte huisstijl, die ook nog eens consistent wordt doorgevoerd – in alle communicatie uitingen. Een onderneming waar je 100% achterstaat, omdat het jou representeert. Een onderneming waar anderen niet meer omheen kunnen (en willen). Wat zou dat voor jou betekenen?

Dan zou je:

  • Meer focus, houvast en sturing hebben
  • Doelgericht aan je missie werken
  • Trots zijn op jezelf
  • Afstand nemen van concurrenten
  • Herkend worden door je doelgroep
  • De juiste snaar van je doelgroep raken
  • De juiste mensen aantrekken en verbinden
  • Een hogere winst genereren

1 | Merkidentiteit.

Als je als ondernemer beter zichtbaar wil zijn bij je doelgroep, dan is een goed uitgangspunt essentieel. Je wil tenslotte dat alle communicatie-uitingen van jouw onderneming dezelfde lijn volgen. Denk bijvoorbeeld aan je website, feed op Instagram, pagina op Pinterest, berichten op Facebook, blogartikelen et cetera. Al deze uitingen moeten jouw merk optimaal uitstralen. De basis hiervoor ligt in een helder geformuleerde merkidentiteit. Jouw merkidentiteit vertegenwoordigt namelijk jouw onderneming door het overbrengen van je eigenschappen, waarden, doelen, sterke punten en passies. Als je deze elementen op een duidelijke, consistente en herkenbare manier weet over te brengen op jouw doelgroep, dan zullen zij jouw onderneming gaan herkennen. Herkenning leidt tot vertrouwen en dat is waarnaar je op zoek bent.

2 | Huisstijl.

Stel je even voor: je staat op een netwerkborrel en moet aan iedereen uitleggen dat wat er op je visitekaartje staat ‘eigenlijk’ niet klopt en dat er ‘eigenlijk’ iets anders had moeten staan. Je schaamt je ervoor en weet: gemiste kansen! En dat klopt, want je gesprekspartners (= potentiële klanten!) zullen je hierdoor niet snel onthouden. Zonde van al je netwerkinspanningen! Waarschijnlijk denk je nu: dit zal mij echt nooit overkomen! Laten we hopen van niet. Maar stel jezelf toch eens de volgende vragen.

Hoe herkenbaar ben jij? Ben je consistent in het gebruik van kleur, vorm en beeld? Schrijf je de ene keer formeel (zakelijke toon) en de andere keer informeel (amicaal)? Sluit jouw huisstijl aan bij wat je doet en wat je klanten ervaren?

Heb je de vragen vaker negatief dan positief moeten beantwoorden? Vraag dan een huisstijlscan aan. Deze scan biedt inzicht in jouw huidige situatie. Vervolgens geef ik je in een online gesprek aanbevelingen over hoe jij jouw huisstijl eenduidiger kan inzetten.

Vraag een huisstijlscan aan!

3 | Ideale klanten.

Vertel eens, ken jij je doelgroep goed genoeg? Weet je waar jouw doelgroep ’s nachts wakker van ligt? Wat hun pijn is?Welke trends en ontwikkelingen jouw doelgroep raken? En via welke media jij hen kan bereiken?

Veel ondernemers onderschatten het, maar het is belangrijk te weten wie je doelgroep is. Een overzicht van jouw doelgroep geeft je namelijk de mogelijkheid om in te zoomen op de achterliggende drijfveren, in te springen op pijnpunten of jouw product of dienst aan te passen naar de behoeften van je doelgroep. Hoe meer begrip en kennis je hebt van je doelgroep, des te beter je weet waar jij jouw doelgroep kunt vinden, wat je tegen ze moet zeggen en waar je dat moet doen. Ik vind het belangrijk om hierbij niet alleen te segmenteren naar demografische kenmerken (leeftijd geslacht, samenstelling), maar ook vanuit andere perspectieven, zoals lifestyle, mediagedrag etc. Om je doelgroep tot leven te brengen, maak ik gebruik van persona’s: op maat gemaakte klantprofielen.

4 | Concurrenten.

Voor een goede positioneringskeuze is het belangrijk inzichtelijk te krijgen wie jouw concurrenten zijn. Door een concurrentieanalyse uit te voeren leer je de markt en jouw concurrenten beter kennen. Je blijft geïnformeerd en het helpt je om sneller in te spelen op marktontwikkelingen. Het onderzoeken van jouw concurrenten kan overigens leiden tot interessante en soms confronterende vragen.

Bijvoorbeeld: “Dat is interessant! Vier concurrenten houden zich bezig met verantwoord ondernemen, waarom doen zij dat? Hoe presteer ik eigenlijk op dat vlak?”

Door hier aandacht aan te geven biedt het jou de mogelijkheid een (nieuwe) strategie te bepalen of een plan bij te sturen. Doel is niet om het succes van de concurrent exact te kopiëren, maar om van hen te leren. Met behulp van verschillende modellen voer ik een concurrentieanalyse uit en ontdek ik samen met jou hoe jouw bedrijf zich kan onderscheiden en hoe jij het beter kan doen dan jouw concurrenten.