Merkontwikkeling

Een sterk merk werkt als een kompas en magneet: het zorgt intern voor duidelijkheid en trekt extern de juiste klanten aan. Een sterk merk zorgt ervoor dat klanten voor jou kiezen en niet voor de concurrent. Met een frisse blik en een kritische noot help ik je graag bij het uitdragen van een sterk en een onderscheidende merkpersoonlijkheid: uniek, relevant en geloofwaardig.

Huisstijl

Stel je even voor: je staat op een netwerkborrel en moet aan iedereen uitleggen dat wat er op je visitekaartje staat ‘eigenlijk’ niet klopt en dat er ‘eigenlijk’ iets anders had moeten staan. Je schaamt je er voor en weet: gemiste kansen! En dat klopt, want je gesprekspartners (= potentiële klanten!) zullen je hierdoor niet snel onthouden. Zonde van al je netwerkinspanningen!

Waarschijnlijk denk je nu: dit zal mij echt nooit overkomen! Laten we hopen van niet. Maar stel jezelf toch eens de volgende vragen.

Hoe herkenbaar ben jij? Ben je consistent in het gebruik van kleur, vorm en beeld? Schrijf je niet de ene keer formeel (zakelijke toon) en de andere keer informeel (amicaal)? Sluit jouw huisstijl aan bij wat je doet en wat je klanten ervaren?

Heb je overal een positief antwoord op? Top! Het lijkt er op dat jouw huisstijl past bij wie je bent als ondernemer. Heb je twijfels? Vraag een huisstijlscan aan. Nog niet zeker of een scan noodzakelijk is? Een goed gesprek kan nooit kwaad, toch?

Contentmarketing en storytelling

Consumenten kiezen steeds bewuster. Ze gaan voor authentieke merken en willen iets extra’s. Men is bereid om meer te betalen voor een product of dienst, of af te reizen naar die ene winkel een stuk verderop. Jij wil die ene winkel zijn. Maar hoe krijg je mensen zo ver?

Sterke merken zijn succesvol omdat zij onderscheidend durven te zijn. Ingrediënten als een authentieke waarde, een onderscheidende boodschap, een belanghebbend publiek en een effectief medium zijn hiervoor nodig. Contentmarketing is een hulpmiddel om invulling te geven aan deze ingrediënten.

Storytelling is een belangrijk gereedschap van contentmarketing: verhalen vertellen waar je doelgroep op zit te wachten. Storytelling informeert, amuseert en verleidt jouw doelgroep. Het is de ideale manier om jouw (potentiële) klanten te raken, contact te maken, ambassadeurs te krijgen of de saamhorigheid te vergroten. Maar hoe doe je dat? En hoe weet je of jouw verhaal de juiste focus heeft? Ik help je graag met het invullen van de juiste bouwstenen voor een goed verhaal.